mag men ongevraagd (in dit geval mn broertje) mn auto lenen?

Elke keer word er ongevraagd aan mn auto gezeten en lange afstanden mee gereden zonder dat men het of overlegd of zobdat dat men het vraagt, mn ouders keuren het goed en zeggen "stel je niet aan" maar t gaat mij om het princippe ik werk en betaal netjes mn verzekering en wegenbelasting en hij zit al maanden thuis zonder inkomen of uitkering en profiteert alleen van anderen. Nu is dus mijn vraag mag hij zomaar ongevraagd mn auto mee nemen en gebruiken? En zo nee is dit j inderdaad strafbaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten het feit dat het asociaal is dat je auto ongevraagd wordt gebruikt zou je in het vervolg je autosleutels bij je kunnen houden,ook de reservesleutels zodat je broer er niet mee weg kan en toch even je ouders ook duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Maria16 je hebt ergens gelijk helaas heb ik eerder beide sleutels bij me gehouden en tijdens mn werk verloren daar zat toen een aardig prijskaartje aan om beide te vervangen en het contact van de auto te laten vervangen. Mn ouders die vinden dat ik het niet zo "zwaar" moet nemen ik moet namelijk niet zo "moeilijk" doen. En het is lijkt mij niet de bedoeling dat ik alles moet gaan verstoppen en verbergen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het hoort inderdaad niet dat je alles moet gaan verstoppen,maar nood breekt wetten in dit geval als je niet wil dat er nog gebruik wordt gemaakt van je auto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt toch gewoon 1 sleutelset bij je houden en de andere in een kluisje op je kamer leggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of in een afgesloten lade/kast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of bij een goede vriend in bewaring geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jeantje, ik begrijp dat het moeilijk is voor u. Maar het gaat niet om verbergen of verstoppen of om moeilijk doen. U bent verantwoordelijk voor het gebruik van de autosleutels. U geeft zelfs uw broer de gelegenheid uw sleutels weer "uit te lenen".
Amadea
10 jaar geleden
Wellicht is het verstandiger om eigen woonruimte te zoeken? Als het getal in jouw profielnaam je geboortejaar is zou dat hoog tijd kunnen zijn. Dan beslis jij zelf wie jouw spullen gebruikt, jeantje1987 !
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat je ouders zijn kant kiezen. Dan lijkt me alleen de sleutels bij je houden niet te zullen werken.
Ik zou hoe dan ook op zeer korte termijn wég willen uit een huis waar de andere bewoners zo tegenover mij staan! Dan maar echt en openlijk ruzie maken!
Het gevolg kán zijn dat de anderen hun dwaling inzien en dat ze zich daarna wél anders gaan opstellen. Dan zou er na enige tijd aan een terugkeer kunnen worden gedacht.
Maar als dat niet gebeurt kun je er in mijn ogen maar beter weg zijn. Minder kilometers op de teller maar vooral en veel belangrijker: meer zelfrespect, meer gevoel van eigenwaarde.
Laat je niet op de kop zitten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag het na bij je verzekeraar: mijn eigen autoverzekeraar (Onna) vertelde dat mijn 18-jarige zoon alleen met mijn instemming in mijn auto mocht rijden, en alleen bij uitzondering (dus geen regelmatige bestuurder)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van het lenen van auto's, en zeker zonder explicite toestemming, komen de grootste problemen. Jouw ouders denken er echt te licht over. Het aloude spreekwoord luidt: Wie betaalt, bepaalt. In dit geval ben jij dat. Als jij bepaalt dat je niet wil dat hij in jouw auto rijdt, heeft hij dat te respecteren. Punt.

Antwoorden (5)

Ja, dit is strafbaar.
De correcte term is joyriding en ietsjes zwaarder op de schaal....
.....Diefstal van een motorvoertuig.

Maar dan moet er wel een aangifte worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder jouw toestemming mag je broer inderdaad geen gebruik maken van je auto. Maar aangifte doen van joyriding als het je broer betreft die van jouw auto gebruik maakt, moet je ook niet doen, dat is uitermate slecht voor de familieverhoudingen en naar mijn mening een te zwaar middel. Er moet wel iets gebeuren. Want stel dat je broer schade veroorzaakt, dan gaat jouw verzekeringspremie omhoog.
Spreek bijv. af dat hij jou eur 0, 19 per km betaalt. Dat krijg je bij de meeste werkgevers ook als je een zakelijke rit maakt met je eigen auto. En dat hij de extra verzekeringspremie betaalt bij schades. En dat hij zorgt voor het wassen van de auto. Uiteraard kun je ook aan hem vragen of hij eens iets voor jou wil doen, zonder vergoedong. In het gezin moet je veel voor elkaar over hebben maar ten koste van elkaar leven gaat te ver.
Computoon
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
... of je bergt je sleutels goed op !
Wanneer een vreemde dit zou doen zou je naar de politie gaan. Het is diefstal. Mag dus niet. Bij familie ligt het anders. Wanneer je het echt niet wilt en je hebt recht om dit te zeggen moet je ervoor zorgen dat hij niet kan rijden met je auto. Ik neem aan dat je dat al gezegd hebt en hij een andere mening heeft, net zo als je ouders. Neem je auto sleutel mee en je reserve sleutel berg je op waar hij het niet weet te vinden. Zo kan hij je auto niet "stelen".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Joyriding is het rijden in andermans motorvoertuig, zonder dat de eigenaar hiervoor toestemming heeft gegeven. Het zal moeilijk worden om te bewijzen dat u de sleutels niet vrijwillig aan uw broer hebt gegeven. Dat wordt een lange nietes-welles kwestie, zeker al als u uw ouders niet mee hebt.

In uw geval heeft uw broer de autosleutels van uw auto. Het is dus aan u om te zorgen dat de autosleutels aan u worden teruggegeven.

Toegevoegd na 17 minuten:
Er zijn een aantal redenen om uw auto niet uit te "lenen". Stel uw broer veroorzaakt een ongeval met de auto. Als de bezitter van een auto (en een verplichte WA-verzekering heeft) en de auto uitgeleend heeft kan hij een beroep doen op de eigen WA autoverzekering. Als de eigen auto ook beschadigd is kan deze schade alleen verhaald worden op de verzekering van de persoon die in de auto reed. Bij een no-claim verzekering gaat men vaak meerdere trappen achteruit. Dat kan ook het geval zijn als de wagen uitgeleend is. Het bedrag dat dan meer aan de verzekering betaald moet worden, kan in dat geval alleen op degene die de auto heeft geleend worden verhaald.
Misschien overtuigd het vorenstaande uw ouders dat het niet flauw is om uw auto niet uit te lenen.
Nogmaals, het bewijs dat uw broer in uw auto reed zonder uw goedkeuring is haast niet te geven, zeker niet in gezinsverband en al helemaal niet als uw broer de autosleutels heeft.
In het door u geschetste geval is gelijk krijgen moeilijker dan gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
....ik zou me om het mede gebruik niet zo druk maken.....wel vind ik dat hij eens een tank benzine moet betalen bijvoorbeeld.
Om vervelende toestanden te voorkomen bij schade door hem veroorzaakt is het verstandig....zou bijna zeggen noodzaak...u beiden aan te melden bij : de vereniging deelautogebruik!!! dit kost weinig, maar iedere bij de vereniging geregistreerde gebruiker van jouw auto is dan verzekerd op ZIJN naam!